Thulemærkerne  

Maleri malet af Laurits Tuxen.
Titlen er Knud Rasmussen på vej med Søkongen i Davisstrædet.
Malet i 1921 under det første kongelige besøg i Grønland.
Maleriet ejes i dag af Kulturstyrelsen og Hundested Lokalhistoriske Forening og kan ses i Knud Rasmussens Hus i Frederiksværk.
Der findes thulemærker der er stemplet, men disse antages at være afvasket fra breve som reelt ikke har været sendt postalt, eller er efterstemplet da det ofte ikke er muligt at se datoen. Ofte ses stemplede thulemærker med flotte stempler.

Thule stationen blev oprettet ved Kap York den 19. august 1910 og ejet af den danske polarforsker dr. phil. Knud Rasmussen. Handelsstationen, der altså var privatejet, havde sit eget skib "Søkongen" og kunne ligesom Grønlands Styrelse kræve betaling for diverse forsendelser.

Forsendelser til og fra Thule-distriktet blev betjent gennem Kap York stationens eget kontor i Rømersgade 3, København. De fleste forsendelser foregik "Søkongen", men det var muligt, gennem Grønlands Styrelse, at nå frem, via Upernavik til Thule pr. hundeslæde.

En ansøgning om tilladelse til at fremstille frimærker blev fremsendt og resultatet blev en tilladelse fra de danske myndigheder, der i brev fra Generaldirektoratet for Post- og Telegrafvæsen, dateret den 3. juli 1935, gav udtryk for, at der intet var at indvende imod udgivelsen af thulemærkerne. Mærkerne kunne kun bruges til forsendelser fra Thule til København med den private dampskibsrute, der besejlede Thule én gang om året. Til videre befordring fra København måtte foretages yderlig frankering med danske frimærker, i lighed øvrige forsendelser fra Grønland - til og fra Grønland og København var det portofrit.

Brevet herunder er stemplet i Thule den 30. august 1935 og i København 4. november 1935.
Der er frankeret med 2 styk Thule 10 øre grøn og 1 styk 10 øre orange. Thulemærker 10 øre lokal thuletakst plus 10 øre til dansk frankering som blev foretaget af Thulekontoret i Rømersgade 3, København.





Ifølge en artikel i Tidsskriftet Grønland har mærkerne aldrig været brugt reelt postalt, da befordringen breve var portofrit.
Der er dog blevet sendt frankerede breve til Thule, som så er blevet stemplet og sendt retur, antageligt derfor der ikke er modtager på.

Herunder eksempel på breve uden arrestant.


Postfrisk


Stemplet
Datoerne er ikke synlig